Comunicació no verbal en xarxes socials?


Ja fa un temps, vaig fer una entrevista a Teresa Baró, experta en comunicació no verbal, on va apareixer una reflexió: “Podem parlar de comunicació no verbal en xarxes socials?”

La comunicació escrita és purament verbal. Només paraules, sense un to de veu, una expressió, una mirada o un gest d’acompanyament, que les relativitzi o emfatitzi. Això comporta, sense anar més lluny, una certa dificultat en donar un to irònic a un escrit o mals entesos en cadenes d’emails que poden generar conflictes.

Si algú ens diu “t’equivoques” amb un to conciliador, podem tenir una reacció molt diferent a si ho veiem per escrit. A més, cara a cara, el nostre interlocutor veu que les seves paraules no ens han agradat i pot aclarir-les o suavitzar-les per reconduir la situació. Per escrit, no, per escrit, quan arriba el nostre torn, podem respondre irats, fet que pot agreujar el conflicte.

Això vol dir que a les xarxes socials no hi ha comunicació no verbal? No, vol dir que aquesta es manifesta de forma diferent, que hi té menys pes i que no ofereix tants recursos ni enriqueix tant el missatge com a la comunicació cara a cara.

A l’entrevista, la Teresa parla d’elements que poden substituir aquesta comunicació no verbal en xarxes socials i que ens poden donar moltes pistes dels nostres interlocutors, de les seves intencions i de com són:

  • Els emoticones són expressions o gestos que poden matisar les paraules. Encara que per molts que n’hi hagi, mai arribaran a tenir la riquesa de matisos que pot tenir un rostre de veritat.
  • L’ús de majúscules ortogràficament innecessàries equival a cridar (ja ho sabeu).
  • L’ús abusiu d’interrogants o signes d’exclamació indica un to enèrgic (positiu o negatiu) que fa pensar que el nostre interlocutor deixa anar la seva frustració o euforia en el teclat.
  • Les xarxes socials solen presentar un registre informal (excepte potser, Linkedin) així i tot els errors en puntuació, ortotipografia o d’estil transmeten una imatge descuidada.
  • Les imatges emprades als perfils, com són, la seva qualitat, la indumentària i la situació triada, ens poden dir molt del caire que el nostre interlocutor vol donar al seu perfil (més o menys informal, professional, personal, de lleure…)
  • El temps que algú triga en respondre (si respon) a un comentari també ens indica la importància que dóna al tema i el seu nivell de diligència en gestionar la seva comunicació.
  • Si anem més lluny, la qualitat, interès i temàtica dels continguts emesos o compartits, la seva fiabilitat i adequació a la xarxa on es troba i si són o no contrastats, ens pot dir molt de les habilitats digitals de la persona amb qui ens comuniquem.

Anant més lluny, es pot valorar el nivell de Netiqueta o “etiqueta digital” que tenen els nostres interlocutors, però d’això ja en parlarem…

Imatge de Gustavo de Vito.
Anuncios

2 comentarios en “Comunicació no verbal en xarxes socials?

  1. Manelet,

    Quina sort que puguessis entrevistar a Teresa Baró, m’agrada molt aquesta senyora. Estaré atenta per si parles de l’etiqueta digital.

    Fins aviat, petons. 🙂

    Me gusta

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s